Eikä siinä vielä kaikki

naistenlehti2Ei se naistenlehtihaastattelun inspiroima ajatusmatka vielä siihen loppunut. Kiitos Katja Kallion ja toimittaja Susanna Laarin, mietin vielä kirpputoreja, Ulla-opettajan henkistä perintöä ja matkustamisen jännittävyyttä.

Kun on tottunut siihen, että takki maksa neljä euroa, on vaikea perustella itselleen, miten se voisi maksaa 140 euroa. Enkä tarkoita tätä moraalisena kannanottona kierrätyksen puolesta. Kirppiksiin liittyy erityistä odotusta, sillä koskaan ei voi tietää, mitä tällä kertaa löytyy. Kerran löysin yöpaidan, joka oli kuulemma käyttämättömästä kapioarkusta. En voinut olla miettimättä, miksi vaatteita ei ollut käytetty? Mitä mahtoi tapahtua? Joku oli kirjaillut ja nimikoinut kokonaisen arkullisen, ja koko sisältö myydään käyttämättömänä sata vuotta myöhemmin. Uudesta vaatteesta on vaikea löytää sellaisia ulottuvuuksia ja viehättävyyttä.

Ei voi olla totta, miten joku muukin miettii kirpparilla samanlaisia kuin minä. Tai tiedänhän minä, että miettii. Aika ihanaa lukea se kumminkin paperilta. Sikäli kun silllä olisi mitään sen kummempaa merkitystä maailmankaikkeuden tai ihmiskunnan kannalta. Mutta minun sisäisessä universumissani sillä on. Hymyilen sisäisesti, ajatukset pomppivat ja riemuitsevat. Ihastuttavaa. Hauskaa. Tuollaisia minäkin tuumailen hypistelessäni kirpputorilla viehkoja yllättäviä löytöjä. Taannoin Köpiksessä olisin saanut aikaan vaikka kirjan kaikista niistä mielen välähdyksistä, joita silmieni eteen nousi 70-luvun mekkojen ja 50-luvun juhla-asujen äärellä.

Ruoka on tosi kallista, mutta jos on tarkkana, se voi olla myös aika edullista. Minulla on tarkkaan tiedossa vessapaperin hinnat ja muut tiedän mikä rulla maksaa 22 senttiä ja mikä 45 senttiä.

Hahhahhaa. Enpä olekaan kenenkään kanssa tullut puhuneeksi, että katson tarkkaan vessapaperin rullakohtaisia hintoja. Se jäi tavaksi, kun eräs Ulla -opettaja kertoi jämäkästi, missä Mikkelissä löytyy ne edullisimmat vessapaperirullat. olin aikuisuuden kynnyksellä, kun oivalsin ensimmäisen kerran ruveta vertailemaan kappale- ja kilohintoja oikein tosissani!

Nuorena matkustelin paljon, mutta nykyään vältän matkustamista, sillä en kestä ylimääräistä jännitystä ja kaikkea sitä puuhaa.

Mulla tämä vaan on tainnut mennä toisinpäin. Nuorempana matkustaminen innosti ja kiinnosti, mutta oli melkein liian jännittävää välillä (vaikken missään vaarallisissa tai kovin jännittävissä paikoissa koskaan käynytkään). Onnistuin jännittämään suunnilleen kaikkea aina alkaen siitä, että tarkistin sataanviiteentoista kertaan, onko passi mukana. Oli se. Aina. Olin huolissani tästä ja tuosta. Ihan suotta. Huolissaan olo ei estä ikäviä asioita tapahtumasta, se vain syö matkan nautintoa. Huolissaan olo ei estä ryöstetyksi tulemista. Ehkä jopa päinvastoin. Jos minä olen huolestunut, minä myös näytän siltä ja luulenpa, että silloin todennäköisyys tulla ryöstetyksi on paljon suurempi kuin rentona matkaillessa.

On minut kyllä kerran ryöstettykin. Tai puoliksi ryöstetty. Olin Togon pääkaupungissa Lomessa aviomiehen kanssa. Luovin markkinatungoksessa ja puristin olan yli poikittain asettelemaani laukkua kaksin käsin vatsaani vasten. Ruokapaikassa huomasin, että kännykkäni oli pöllitty suljetusta taskusta. Tajusin vasta jälkeenpäin. Tunne oli inha. Varkaan käsi oli käynyt liki pöksyissäni enkä minä huomannut mitään. Olin tietysti kuin valkoinen huutomerkki mustien togolaisten keskellä ja luultavasti äärimmäisen huolestuneen näköinen. Potentiaalinen ryöstettävä.

Mulle ikä taitaa tehdä hyvää. Jännitän vähemmän ja luotan enemmän!

Avainsanat: , , ,

One thought on “Eikä siinä vielä kaikki

  1. Tuula sanoo:

    Joskus naurattaa, kun meillä kotona miehen kanssa puhutaan just vessapapereista ja rullahinnoista, mutta myös siitä, mikä vessapaperi kuluu nopsaan ja mikä kestää pidempään. Jotkut ovat sellaista höttöä, että kuluvat hurjaa vauhtia ja ne paperit hajoavat ärsyttävästi pyyhkiessä käsiin. Pitäisi varmaan perustaa vessapaperin testaustoimisto 😀 Hinta/laatu/kestävyys/riittoisuus – siinäpä testaamissarkaa 😉

    Aurinkoa viikonloppuusi!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

