Autatko velaksi?

Tapasin ystävän, jota olen vuosien varrella jeesaillut yhdessä ja toisessa asiassa talkoohengessä. Sellaisissa asioissa, jotka liippaavat läheltä  ammattiani ja työtäni. Alun perin jeesasin hätätilanteessa, kun ystävällä ei ollut rahaa. Sittemmin jeesaamisesta tuli tapa ja ystävä alkoi olettaa, että ilman muuta minulta saa apua. Tuulevihan on aina jelppinyt ja Tuulevilta tämä käy niin kätevästi.

Vuosien varrella en osannut sanoa ei enkä osannut vetää rajoja. En ennen kuin nyt. Tuorein avunpyyntö nostatti minussa uskomattoman ärtymyksen tulvan. Sisälläni kiehui. Oli tätä samaa tunnetta aikaisemminkin vellonut ympärilläni, mutta miedompana. Nyt meinasin tikahtua ärsytykseen. Suorastaan säikähdin ajatuksiani. Minusta alkoi tuntua, että minua käytetään hyväksi ja minä itse vielä suostun siihen. Olin vihainen.

Olin auttanut velaksi ja nyt velka alkoi ärsyttää!

Se alkoi jo haitata minun ja ystäväni suhdetta ikävällä tavalla. Emme puhuneet asiasta, mutta se nousi väliimme. Siitä tuli näkymätön kivi kengässä. Kun ystävän tarve tai uusi avunpyyntö muistutti minua aiemmista yhteisistä tilanteista, minun tunteeni alkoivat kuohua.

Auttaa voi, saa ja pitääkin. On kuitenkin oltava tarkkana sen suhteen, mistä lähtökohdista auttaa. On opeteltava tunnistamaan oman auttamisen taustoja ja syitä. Terve auttaminen ei tee katkeraksi. Itsessäni pelästyin juuri tuota katkeruuden sekaista ärtymystä.

Silloin kun auttajalla on mitä antaa ja myös terve tunne siitä, auttaminen versoo terveistä lähtökohdista. Auttaminen perustuu siihen. Minä olin tuon ystäväni kanssa luonut kulttuurin, jossa olin käytettävissä riippumatta siitä, missä tilanteessa olin. Tottahan toki hän toimi tuon vuosia vahvistuneen kulttuurin mukaisesti. Minä olin antanut siihen luvan olemalla käytettävissä. Tässä tapauksessa auttamiseen oli liittynyt halu olla hyvä, hyväksytty ja kunnon kaveri sillä, että jeesaan. Pohjalla, syvällä kätkössä alitajunnan uumenissa oli ikivanha hyväksytyksi tulemisen kaipuu ja mieleen ankkuroituneet kokemukset siitä, miten saada hyväksyntää olemalla kiltti ja auttamalla. Tiedättehän nuo aikuisten hyvää tarkoittavat kehut pikku apulaisille. Niillä on myös tämä kääntöpuolensa eli kehuja saaneen kiinnittyminen tuohon vuorovaikutuksen malliin, jossa paikka löytyy tekemällä, suorittamalla, auttamalla ja olemalla kiltti. Ja vaikka en tätä itse tunnistanut, niin mukana oli sittenkin myös ajatus, että saisin aikanaan myös itse jotain takaisin päin. Alitajuisesti kasvatin velkaa sisälläni. Kun takaisinmaksun vaiheeseen ei päästykään, minussa alkoi kuplia. Minussa nousi suuttumus, vihakin.

Nyt kiitän ystävääni

Tästä myllerryksestä löytyi kuitenkin taas tarkoituksenmukaisuus. Sain arjen oppitunnin itsestäni ja reaktioistani. Ilman tätä kokemusta ja ilman tuota ystävääni tuskin olisin oivaltanut yhtä kirkkaasti sitä, mitä minulle tapahtuu, jos en tunnista auttamiseni motiiveja. Olemme peilejä ja samalla opettajia toisillemme. Tällä kertaa tämä velkakin on tällä kuitattu.

Avainsanat: , ,

One thought on “Autatko velaksi?

  1. Ilon vuosi kirjoitti:

    Tärkeä kirjoitus. Auttaminen ja antaminen kääntyy itseään vastaan, kun sitä ei tee hyvällä mielellä. Silloin ei enää toteudu vetovoiman lain ”Antaessaan saa” -periaate. Ennen itsekin ajattelin, että mitä väliä sillä on, miltä minusta tuntuu kun teen jotain tai vaikka autan jotakuta – pääasiahan on teko, ei tarkoitus. Nyt ymmärrän jo vähän, että sekä tunteilla että noilla mainitsemillasi motiiveilla on suuri merkitys.

    Mahtava oivalllus tuo, jolla pääsit ärsytyksen tilasta kiitollisuuteen. Kaikilla noilla vuosilla ja ärsytyksellä oli sittenkin tarkoitus elämäsi polulla. Ja mitä muuta ihminen enemmän kaipaisikaan kuin sitä, että velat kuitataan ja saa aloittaa jälleen puhtaalta pöydältä❤

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

